Cykelsemester, dag 6: Tiveden – Töreboda

Idag bar pedalerna (eller snarare cykelhjulen?) oss från Tiveden till Töreboda och därmed till Västra Götaland. Dagen började på sämsta tänkbara sätt: campingvärdarna hade låst köket och därmed hindrat min vackra fru från att få sitt morgonkaffe. Alla som känner min fru vet, vad det innebär. Alla som inte känner min fru: FN jobbar för tillfället på att infoga gärningsbeskrivningen av FruSeligkaffeundanhållande i katalogen över allvarliga krigsförbrytelser.

Turligt nog kunde jag, när jag väl behagade att vakna, åtgärda situationen med hjälp av min extraordinära manlighet. Eller med hjälp av bensinköket.

Nåväl. Efter frukosten packades vårt alldeles för tunga tält (bildbevis nedan) ihop och det var dags för avfärd vid tiotiden.

Vår tält. Campingvärdens enda kommentar: alltså, vanligtvis försöker cykelturister ju att ha så lätta tält som möjligt…

Dagens etapp började efter några kilometers uppvärmning med en i det närmaste olaglig lång och bitvis brant uppförsbacke, från ca 90 meter över havet till 220. Den enda av oss som klarade stigningen utan att behöva leda cykeln eller ekipaget var (såklart) Fru Selig. Cykla #likeagirl.

Efter den uppförsbacken var visserligen huvuddelen av dagens totala stigning avklarad, men lika mycket även huvuddelen av energin. Under gårdagens etapp diskuterade vi att kanske använda en av våra livlinor och begära några mils biltransportfusk. Efter konsultation av både kartmaterial och höjdprofiler beslöt vi dock, där, på denna historiska plats som framtida generationer kommer berätta om, att fortsätta utan ”fusk”. Ett rimligt beslut: dels eftersom det inte skulle finnas några alltför jobbiga backar framöver, dels eftersom mutförsöket med ”pizza till kvällen” tedde sig kunna bli mycket framgångsrikt.

Alla försökte hjälpa till att hålla nere det dåliga humöret, fram till lunchpaus i Undenäs. Ett samhälle som i princip bara tycktes bestå av en mack och en kyrka. Eftersom det mig veterligen var den första macken som jag stött på som även serverade vegoburgare ska jag dock inte klaga, tvärrtom.

Med hjälp av den mycket uppskattade medvinden rullade vi framåt eftermiddagen in till Töreboda, där vi nu har äran att inviga den nya lägenheten av två mycket kära vänner som ännu inte riktigt hunnit flytta in. Tack R och S (som också deltog i våra ansträngningar att käka upp bevisen av pizza-mutförsöket).

Imorgon kommer det återigen vara vilodag.

Klenisar. Latmaskar.

You are reading cykel2014 Read more from this series of articles.

• Cykelsemester med lådcykel och cykelsläp
  • Cykelsemester, dag 1: Katrineholm - Regna

Snitthastighet totalt: 13,4 km/h
Stigning idag: 284 m
Stigning totalt: 1.168 m

This post first appeared on Selig.se, please read the originial post: here