Cykelsemester, dag 9: Töreboda – Mariestad

Dagens etapp på cykelsemestern gick från Töreboda till Mariestad – en väldigt kort etapp, åtminstone när det gäller fågelvägen. Eftersom vi föredrog att inte plågas på en hård trafikerad väg betalade vi cykelomvägsskatt men klockade ändå in på beskedliga 31,7 km, med endast 120 höjdmeter.

I Töreboda vinkade vi hejdå till Sanna och stadens enorma utbud av oliiidligt spännande sevärdheter (med betoning på ”oliiidligt”). Vi började med några kilometer lugn cykling på vallen längs Göta Kanal.

Lugnt cyklande längs Göta Kanal.

Vid Hajstorp lämnade vi kanalen för att under ytterligare några kilometer följa Västgötaleden, ett regionalt cykelnät med förhållandevis hög standard på vägarna. Så snart vi insåg att vi började närma oss ett längre avsnitt med lite backigare grusvägar, övergav vi dock Västgötaleden och hittade vår egen rutt nordöst om Mariestad för att slutligen skarva på den (tyvärr oskyltade) rutten Vänern Runt, som snabbt och bekvämt tog oss till dagens destination, campingplatsen Ekudden utanför Mariestad.

Med dagens etapp har vi därmed kommit till Vänern som nu kommer vara vår följeslagare under återstoden av semestern. Dessutom spräckte vi 200-km-sträcket på den totala distansmätaren. Bara en sån sak.

Ah. Innan jag glömmer det. På kvällen tog Miniselig och undertecknad en liten promenad i syfte att öka seriositeten av det här inlägget.

En invånare av Mariestad. Folk här är tydligen lite misstänksamma av sig.
Miniselig fick tyvärr en sticka i fingret.

You are reading cykel2014 Read more from this series of articles.

• Cykelsemester med lådcykel och cykelsläp
  • Cykelsemester, dag 1: Katrineholm - Regna

Snitthastighet totalt: 13,6 km/h
Stigning idag: 120 m
Stigning totalt: 1.288 m

This post first appeared on Selig.se, please read the originial post: here