This is Africa - Part IV

Dag 16

Vandaag rijden we naar Kamdini (1 uur rijden). Onderweg komen we een vrachtwagen tegen die met moeite op eigen weghelft kon blijven. Het is bekend dat chauffeurs hier lange dagen maken en soms meerdere nachten niet slapen met behulp van een soort drugs. Veilig is het zeker niet maar op die manier kunnen ze wat extra geld verdienen. Kort daarna zien we dat een vrachtwagen een motor heeft overreden. Bizar genoeg waren er al mensen de motor in onderdelen aan het ontleden wat hun natuurlijk weer geld opbracht.

Deze is één van de betere en grotere
De voorgevel van de winkeltjes langs de "hoofdwegen" zijn soms voorzien van reclame en worden daarvoor compleet geverfd en bezet. Wij zouden er veel geld voor vragen maar hier zijn ze blij dat hun huisje wordt opgeknapt.
geen paardenmolen maar een geitenmolen
Na een dagje praktijk in Kamdini terug naar Lira en omdat onze vaste chauffeur bezet was reden we met een lokaal taxi-busje terug. Uiteindelijk wist de chauffeur er 9 passagiers in te proppen wat drie teveel was. Het viel me nog mee dat hij geen mensen ging stapelen ;). Comfortabel was het niet maar je maakt zo wel mee hoe de lokale bevolking hier dagelijks reist. De achterkant was voorzien van de tekst: Jesus is no. 1 dus dan zal het wel goed komen zeker... Onderweg schraapt de onderkant van het busje meerdere keren tegen het asfalt en ook het eindpunt van de vering wordt veelvuldig getest. Uiteindelijk kwamen we die vrachtwagen met daaronder de motor tegen waarbij het frame van de motor zowat het enige was wat er nog onder lag. Mooi om te zien dat ze het wel netjes opruimen ;).
In Kamdini hebben de bussen een tussenstop waar deze mensen eten en drinken proberen te verkopen. Ze proberen soms de bussen al lopend te volgen
Wat ze niet opruimen is afval zoal plastic. Dit gooien ze gewoon op de grond en dat is jammer, zeker gezien de mooie natuur hier. 's Avonds op tijd schaapjes tellen om wat slaap in te halen.

Dag 17

's Morgens vertelt mijn collega een weetje: wij hebben het horloge en zij (Oegandezen) hebben de tijd. Klopt als een bus maar ondertussen ben ik het al gewend. Vandaag nog dagje praktijk in Kamdini wat al snel uitdraaide op een bijzonder nuttige dag. Hun magazijn waar het gereedschap en de onderdelen onoverzichtelijk op de grond lagen hebben we samen met hun omgetoverd tot een opgeruimd magazijn. De lokale houtbewerker ingeschakeld voor het maken van een schap en wat haakjes aan de muur terwijl ik met een operator langs de kraampjes ging voor het aanschaffen van plastic dozen voor de onderdelen in te ordenen. Dit is voor ons heel normaal maar voor de mensen hier is het een hele vooruitgang. Topdag!
Voor: alles op de grond
Na: schap aan de muur en alles geordend in bakjes. Het is nog geen 100% maar gaat de goede kant op.
Overal niet meer op de grond en gereedschap overzichtelijk aan de muur
De lunch was dan wel weer de slechtste van de afgelopen weken. Kip net goed doorbakken en Casava die me bijna mijn vork koste :). Na een paar happen zijn we dan ook maar wat koekjes gaan halen en 's avonds hebben we de schade dan maar hersteld met lekkere pizza. Het heeft me geen overuren op het toilet bezorgd dus eind goed al goed.

Dag 18

's Morgens hadden we een presentatie waarbij ik een samenvatting gaf van m'n werkzaamheden en adviezen waarna mijn collega een halve dag cursus gaf over "long term Asset Management". Hierna brachten we een bezoekje aan de lokale air strip om onze trip terug naar Kampala met een klein vliegtuigje te volbrengen. Bij aankomst zien we een klein betonnen gebouw staan wat verlaten is en enkel voorzien van een compacte communicatie-installatie die wat vage geluiden produceert. Een vrouw die vlakbij woont wijst ons een telefoonnummer aan dat op een gescheurd papiertje aan de muur is geplakt. De enige betaalbare vlucht is pas op vrijdag waardoor we toch maar besluiten om met de auto te rijden. Als deze vlucht niet zou doorgaan (wat hier wel meer gebeurt met sommige afspraken) dan zouden we onze KLM-vlucht niet halen :).
In de avond zijn we uitgenodigd voor een bbq waar het nodige wordt gelachen met slechts één afspraak: niet over het werk praten. Mooie afsluiting van ons verblijf in Lira
Straatbeeld in Kamdini
Dag 19

Koffers in de auto waarna we 6 uur later in Kampala aankomen. Dit is op alle vlakken al een tussenstap naar Nederland: eten, 4G internet, drukte, verkeersborden...Om al wat van onze rijstverslaving af te kicken gaan we naar The Lawns. Mooie tent, vriendelijk personeel en krokodil op m'n bord. Het ontbreken van insecten en de begeleiding door het personeel naar de taxi maken dit etentje volledig af. Deze moet ik onthouden voor het geval ik terug naar Uganda ga.

Dag 20

Een poging gedaan om uit te slapen wat mislukt is maar hierdoor kan ik hopelijk wat in het vliegtuig slapen. Na het ontbijt nog een bezoek gebracht aan een cursus voor operators (gericht op de loodgieters) en daarna in Entebbe nog even genieten van Afrika. Ter info: de vlucht naar Amsterdam vertrekt om 23:30u.

Mijn werkbezoek aan Uganda is een hele mooie geweest en heeft me meer gebracht dan ik had verwacht. De plannen zijn er al om nog terug te komen (als ik tenminste een goede beoordeling krijg hé Paul ;)  ). Een heel bijzondere ervaring en nu terug naar huus om vrouw en kind lastig te vallen :)
Klik op advertenties om dit blog te steunen, bedankt! http://sjorkjeis.blogspot.com/

This post first appeared on Sjorkjeis @ Planet Earth, please read the originial post: here