Tälta på Sörmlandsleden

Vandring på Sörmlandsleden med övernattning

För några månader sedan började jag gå Sörmlandsledenoch blev helt fast. Typiskt mig. Har varit ute och gått och sprungit några etapper själv och några med sällskap men nu i helgen bestämde jag och två vänner från mitt fotbollslag oss för att hikea Etapp 6 och 7 och tälta däremellan. Kändes som en kul grej. Och det var det. Vi tog pendeln till Huddinge och därifrån buss till station Bruket vid Paradiset där vi började gå etapp 6.

Sörmlandsleden etapp 6

Kan inte säga att jag mådde helt 100a när vi började gå. Kände mig lite smått bakis Efter en aw dagen innan och det hade inte blivit bättre av bussresan i en stekhet buss. Dock var det fler av oss som hade samma känsla. Det första vi mötte var en polisbil som letade efter en försvunnen gammal kvinna. Över oss hovrade en polishelikopter och det var svårt att låta bli att tänka på värsta scenariet: att se en död människa på vägen. Tack och lov såg vi ingen och jag hoppas de fick tag i henne.

Efter Ett Par kilometers vandring genom rätt kuperad terräng kom vi fram till en riktigt mysig sjö med rastplats så där slog vi oss ner och snacksade lite. Välbehövligt för sedan var bakfyllan borta.

Vi fortsatte att gå över lite spångar och blandad natur. Vädret var perfekt med ca 25 grader. Dock blev det lite mindre perfekt när vi kom ut på grusstigar i flera kilometer innan vi skulle in i Lida’s friluftsområde. Där såg vi massor av kopparormar. Jag hatar verkligen ormar. De låg och gottade sig i närheten av kraftledningar. Måste vara något som gör att de drar sig dit.

Vi hade läst att Lida friluftsgård hade lite allt möjligt så vi började fantisera om en konsert, en bar, en pool, hopptorn och allt möjligt. Förväntningarna var på topp.

Tälta vid Lida friluftsgård

Men så kom vi till Lida. Det var en klassisk friluftsgård med en restaurang (stängd), vandrarhem, kapell, stora grönytor, höghöjdsbana och massa andra aktiviteter. Jättefint men inte en diamant ute i skogen med utomlandskänsla. Vi gick runt och rekade tältplats. Trots att klockan var närmare 19:30 var det många där och det kom fler folk för att äta kvällsmat ute men vi hittade en härlig plats precis brevid sjön där vi slog upp tältet. Man vill ju ha nära till morgondoppet.

Vi hade inte tagit med något stormkök utan pastasallad och den smakade himelskt. Dock var vi alla överrens om att lite vin hade satt pricken över i:et men det var ungefär det sista jag ville lägga ner i packningen när jag gick hemifrån. Vid 23-tiden gick vi och la oss.

Morgonen efteråt vaknade vi upp pigga och utvilade efter 9 timmars sömn. Seriöst. Vaknade till ett par gånger men vi alla hade sovit långt över förväntan. Kanske kan det vara ett vinnande koncept att aw:a dagen innan.

Söndagsmorgonen började med ett härligt dopp i sjön sedan gick vi på jakt efter vatten till morgonkaffet och lyckades få tag i det innan vi rev tältet, packade ihop och begav oss ut på etapp nummer 7.

Sörmlandsleden etapp 7

Etapp 7 var en kortare etapp på 6,5 kilometer men den blev lite längre än så. 8,5 när vi var färdiga. Tyckte den var väldigt fin. Efter två kilometer hittade vi en ny iPhone på vägen och ett par hundra meter senare hittade vi även dess ägare som helt ovetandes blev jätteglada att få tillbaka den.

Vi gick vidare genom det Sörmländska landskapet och passerade bland annat ett ödehust. Tack och lov inga ormar denna dag.

Sedan kom det sötaste från ingenstans, en liten sjö som heter Trollsjön. Den var sagogullig och någon härlig själ hade placerat ut små pynt längst med stigen.

Som det här gulliga huset nedan och även andra hemmagjorda dekorationer. Stort älsk på det.

Men inte allt för långt därefter var det hela nästan över. Etapp 7 övergick i 8 och vi gick cirka 500 meter på den till en badsjö och där hade de glass så det avslutade vi rundan med innan vi hoppade på bussen tillbaka till Tumba station för att där ta pendeln till Odenplan.

En grymt härlig helg som verkligen kändes som en semester trots att vi endast var borta lite mer än 24 timmar. Blev lite smått hooked på att tälta. Min major fail var när jag packade att jag trodde jag hade ett liggunderlag i lådan med yoga mattor och 30 min innan vi ska åka inser att det är en till yoga matta. Damn. Så fick se ut som b-klassens hiker och gå med en yoga matta. Men funkade det med. En får ju inte vara så kräsen…

/ Pernilla som måste leta upp sitt liggunderlag eller köpa ett nytt

This post first appeared on Runwaytoadventures, please read the originial post: here