Dagsutflykter från Taipei

Utflykter nära Taipei

Den tredje dagen jag spenderade i Taipei lämnade jag staden och begav mig ut på en egen utflykt. Jag vaknade tidigt på morgonen och kände mig lite smått äventyrlig. Hade letat fram lite info inför min resa men det var relativt svårt att hitta någon bra information om resvägen. Allt som stod var att det var krångligt och att det inte riktigt var anpassat för icke kinesisk talande turister men mitt vanliga tänkande sådana här tillfällen är “vad är det värsta som kan hända?!” ett äventyr blev det i alla fall. Jag hade hittat platserna jag skulle besöka hos The Crazy Tourist Pingxi och Juifen var. Problemet var att de låg åt samma håll och relativt nära varandra men det gick inte att ta sig mellan dem utan att åka tillbaka runt 45 minuter om man inte åkte på en arrangerad busstur men jag gillar att skapa mina egna turer. Bara att gilla läget alltså.

Resa till Pingxi och Juifen från Taipei

Min dag började tidigt och jag gick bort till Taipei central station där jag tog ett lokaltåg till Ruifang kl 8:30. Från Ruifang station var det mer turistanpassat så där kunde man köpa ett dagskort för tåget på Pingxi line och det gjorde jag. Kostade några småslantar och man kunde gå på och av hur mycket man ville. Jag var dock bara intresserad av två stopp, ett vattenfall – Shifen, en tågstation- Pingxi. Järnvägen var byggd 1921 för att transportera kol på då området hade stora mängder av denna naturtillgång. Det var rätt självförklarande när man väl kom iväg hur man skulle åka.

När jag hade besökt Pingxi och skulle till Juifen åkte jag tillbaka på samma tågsträcka för att sedan gå en liten bit och ta en utav många lokal bussar till Juifen (alla bussar har gratis wifi – så bra hjälp för att ladda ner kartor). Det var väl skyltat så det var inga problem. Detsamma när det gällde tåget tillbaka till Taipei. Bara att göra om samma procedur med buss tillbaka till Ruifang och sedan tåg tillbaka till Taipei.

Tågresan på Pingxi line

Tågresan på Pingxi line var helt klart en upplevelse bara det. Tåget kändes som ett låtsaståg när det tuffade fram bland grönskan.

På hemresan lyckades jag timea in ett tåg där det gick att stå bredvid föraren och kolla ut i färdriktningen. Något jag varmt kan rekommendera. Det kändes som man körde själv.

Pingxi line – Shiefen

Första stoppet jag klev av på var stationen Shiefen. Det var ett väldigt gulligt ställe med små turistiska butiker som sig bör i Asien säljer lokala snacks och diverse souvenirer. När tåget inte tuffade förbi på rälsen passade majoriteten av människor på att fota häftiga bilder.

Men mest av allt är Shiefen känt för ett resmål där man sänder upp en lanterna i vädret för att inbringa lycka. Nu tänker ni, sånt här skräp köper jag inte för det ramlar bara ner i naturen. Visst det gör de men de som sålde dessa lanternor hade personal som åkte ut och plockade upp dessa vilket jag såg med egna ögon. Det var inte skräpigt någonstans jag kunde se med avfall från dessa.

Några glada lantern uppskjuter. Jag nöjde mig med att titta på andra.

Shiefen

I Taiwan finns det fantastisk natur och många vattenfall liksom i grannlandet Kina. Jag valde att besöka Shiefen som låg på gångavstånd (ca 25 minuter) från Shiefen station. Vägen ditt var väl markerad. Denna dag över 30 graders hetta var det rejält varmt så min vattenflaska tömdes konstant.

På vägen fick man bland annat gå över en hängbro. Något som jag har en viss förkärlek till. Fler som har?

Sedan var det en väl uppbyggd väg med olika avsatser för att spana in fantastiskt vackra vattenfall. Stod där ett bra tag och svettades medan vattnet rann ner. Otroligt vackert som inte går att fånga på bilder. Blir alldeles glad när jag ser dessa igen. Efter vattenfallet gick jag tillbaka in till Shiefen för att åka ytterligare några stopp på Pingxi line till det näst sista, Pingxi, men det var inte mycket att ha där så stannade bara en halvtimma. Det var känt för någon speciell sort av streetfood och jag var inte hungrig så kände inte för att ödsla tid på det. Istället åkte jag tåget mot nästa stopp.

Juifen

En magisk by med utsikt över havet. Här var det ont om plats och gott om människor. Men fantastiskt vackert. Egentligen rekommenderades att se denna efter mörkrets infall för att se de upplysta lanternorna men jag var alldeles för trött så vid 19 tiden lämnade jag trots att det var en timma till skymning. Hade även nästan 3 timmars restid hem till hotellet kvar att avverka.

Men platsen var magisk. Gick runt bland husen på marknaden och trängdes samt köpte lite snacks från diverse stånd. Hit kommer man för att äta. Några västerlänningar såg jag knappt på hela dagen när jag var på utflykt. Alla Taiwaneser kan engelska så att ta sig fram är inga problem. Gästvänligheten är fantastisk och alla hjälper dig så gott de kan.

När jag vandrade omkring uppe bland molnen i gränderna i Juifen var det en hel del munkar från närbelägna kloster också. Kan tänka mig att detta stället är likt Tibet som är ett av mina drömresmål (har ju rätt många). Dagen var fantastisk och dessa två utflykter rekommenderar jag varmt att ägna en dag åt om man besöker Taipei. Att ordna dem på egen hand var inga problem det gäller bara att läsa på lite innan och fråga om man inte känner att man är på rätt spår. Låter det som en bra dag?

/ Pernilla som verkligen fastnade för Taiwan

This post first appeared on Runwaytoadventures, please read the originial post: here