Uganda october part III 2015

Zaterdag 31-10-2015

De overnachting in Mbarara was dik in orde. Het Lakeview Hotel is een groot verschil met hetgeen we in het noorden hebben maar dat zijn we gewend. 's ochtends relaxed opstaan en op het terras ontbijtje doen met de zon als kachel.

Tijdens onze rit richting het Queen Elizabeth Park wijken we nog even van onze route af om de Hot Springs te bezoeken. Er komt water tussen de rotsen van 80 graden waarna het in een klein bassin komt waar de buurt in kan dobberen.
poolparty ;)
Gezien de geur en oliesporen in het water hebben we hier toch maar vanaf gezien en zijn daarna langs de woonst van onze chauffeur reden waarbij hij kort zijn familie voorstelde. Zijn vrouw is onlangs overleden tijdens de geboorte van zijn tweeling die daarbij ook overleed. Ze liggen begraven in zijn tuin en tijdens onze verdere trip koopt hij onderweg nog een zak beton om een zerk te maken...pfffff. Zwaar verhaal...
bron van het warme water
Na een rit van 5uur komen we dan aan bij The Bush Lodge Queen Elizabeth. Koffers worden netjes aangenomen, service is top en de lodge is in safari-stijl gebouwd. Na een snelle maaltijd varen we nog 2 uur over het Kasinga-kanaal waarbij we ruim100 nijlpaarden konden bezichtigen. Eén groepje ervan liet merken dat ons bezoek niet gewenst was maar de boot was groot genoeg en ze kwamen gelukkig niet te dicht bij :).

Af en toe zagen we enkele buffels in het water staan waarbij de gids aangaf dat dit de losers waren. Dit komt omdat ze op het land de gevechten verliezen en daarom uren in het water doorbrengen om de rest te mijden.
De middelste geeft aan dat we niet gewenst zijn
De avond sluiten we af met lekker eten en natuurlijk aangevuld met Nile Special! Als we richting onze hut gaan moeten we verplicht onder begeleiding aangezien er soms nijlpaarden op het park komen en die kom je liever niet tegen.

Zondag 1-11-2015

Om 6u de wekker en om 7u vertrekken voor de rondrit door het Queen Elizabeth park. Al snel zien we enkele leeuwen waarvan er één op zoek is naar eten. Verder komen we buffels, olifanten, herten en wilde zwijnen tegen. Samen met de andere park-bezoeken in Uganda hebben we nu "The Big Five"gezien dus die kunnen we ook wegstrepen.
onze hut
Zo kan het ook
aap zoekt park ;)
Het park is mooi en qua landschap is The Murchison Falls mooier maar daar heb je minder leeuwen. De gids geeft waar nodig uitleg en legt steeds opvallend de nadruk op de geslachtsorganen , paring enz. De herten doen het zo'n 20 keer per dag wat hij "service" noemt en de leeuwen hebben een orgasme van ongeveer 20 seconden...zeg niet dat mijn blog niet leerrijk is hé :).

deze was opvallend rustig

niet twijfelen, gewoon voorrang geven
Hierna een rit van 7u naar de hoofdstad Kampala waar we in Red Chilli overnachten (check website).

Maandag 2-11-2015

De komende dagen is kantoorwerk met nog 1 bezoek aan de waterzuivering van Kampala die je grotendeels kan vergelijken met Europese zuiveringen.
uitzicht vanaf het hotel
Maandag en dinsdag werk ik mee aan een workshop over onderhoud en de opzet ervan waarbij we de Europese normen zo goed mogelijk omzetten naar Ugandese normen. Mijn presentatie van 30min is geslaagd en er wordt achteraf ook gevraagd naar mijn onderhoudsbestanden dus ik kan tevreden zijn.
windenergie

Dinsdag 3-11-2015

Om 7u gaan hardlopen en bij terugkeer in het hotel springen we bezweet het water in om nog wat te dobberen. Laat de chloor het werk maar doen.
deel 2 van workshop
Vandaag deel 2 v/d workshop dus de beweging komt goed uit.

Woensdag 4-11-2015

Jep, hardlopen en daarna afkoelen in het zwembad. Deze keer grotendeels in de regen en met flitsend onweer op de achtergrond. Sterk begin van de dag.
Bij vertrek richting de waterzuivering sprak ik nog 2 Belgische studentes die hier in Uganda enkele weken helpen in het ziekenhuis hetgeen deel is van hun studie in België. Het verschil met de Belgische ziekenhuizen is groot en dat verwacht je eigenlijk wel. Laten we maar heelhuids terugkeren :)

Ik wou graag nog eens naar de waterzuivering van Kampala om de procedures en werkinstructies daar te bekijken en daarmee proberen de operators in het noorden te helpen. De structuur, techniek en skills van de operators ligt hier op een veel hoger niveau dan in het noorden. Het grenst trouwens zeker niet aan het niveau van die geweldige operators in Nederland :p...
Veel bruikbare informatie en een kijkje in de keuken van een professionele drinkwaterzuivering in Kampala...mooi!
toch weer die zwaartekracht
De voorbereidingen voor de komende verkiezingen zijn bezig en dat geeft wat spanningen in de binnenstad dus daar blijven we maar gewoon uit de buurt.

Donderdag 5-11-2015

Koffers pakken, afscheid nemen op kantoor en op naar Entebbe waarbij we onderweg nog een bezoek brengen aan de familie van onze chauffeur. De chauffeur is echt geweldig en we zaten steeds met een gerust hart in de auto wat wel lekker is gezien de veel uren die we onderweg zijn in deze "jungle".
Zoontje van chauffeur met de kleurrijke kleding uit NL
Bij aankomst zie ik zijn zoontje lopen in de kleertjes die ik 3 weken geleden voor hen had meegenomen aangezien mijn zoontje 1,5 jaar ouder is en die kleding makkelijk kon missen. Het bezoek duurde maar 30min maar we slaagde er wel in om het ventje "high five" te leren :).

Laatste bestemming was een hotel in Entebbe waarbij mijn collega Harold 's avonds met KLM naar Amsterdam vliegt. Het hotel is fantastisch (check link) en alhoewel ik liefst vanavond nog naar huis vlieg is het geen straf om hier nog 1 dag te blijven.
riem d'r af
's avonds zitten we aan het strand met een kampvuur en Bob Marley als achtergrond muziek. We kijken terug op 3 geslaagde weken en hopelijk volgen er in de toekomst nog dergelijke mogelijkheden!

Vrijdag 6-11-2015

's ochtends nog wat papierwerk in orde brengen en natuurlijk het laatste deel van dit blog aanvullen.
Ik ga er nog even van genieten en mijn zinnen maar op de terugkeer naar ons kikkerlandje zetten.

Na 9 weken in Uganda heb ik veel meegemaakt en ook veel mensen leren kennen. Het land boert de goede kant op en laat ons hopen dat dit na de komende verkiezingen nog steeds het geval is.  Missen zal ik Uganda zeker doen maar zoals onze chauffeur zegt...NEVER SAY NEVER!

Op zoek Naar fotograaf? => www.infocus.nu

This post first appeared on Sjorkjeis @ Planet Earth, please read the originial post: here