Uganda october 2014 part II

Maandag 27/10
Vandaag terug richting Lira met onderweg een stop voor een bezoek aan de neushoorns. Die neushoorns werden met uitsterven bedreigd en leven nu in een beschermd gebied.
Dit gebeurt vooral te voet omdat het gebied grotendeels voorzien is  van een laag water.
Na een kleine wandeling Door Moeder Natuur kwamen we en groep neushoorns tegen die we uiteindelijk tot zo'n 15m konden naderen.
Gewoon niet over nadenken maar doen :)
De gids: als ze jou kant opkomen dan gewoon achter en dikke boom gaan staan... er dan inklimmen is nog beter... Wij: ok...
Het bezoek was kort, maar de moeite waard.
Wat Het Hotel betreft: zelfde hotel, andere kamer, zelfde Chinezen :)

Dinsdag 28/10
Eindelijk toch een eindje hardlopen met een collega die sinds afgelopen weekend onze groep versterkt. We krijgen meer dan voldoende aandacht en lopen tussen en over de putten in het wegdek met de zon als extra verwarming. Lekker!
Daarna de rit van 5u naar het noordelijke Adjumani. 5 Uur rijden en 5 graden warmer: Bakken! Het hotel is in renovatie en dat is niks te vroeg. Tijdens mijn vorig verblijf kwam het water uit het plafond als ik ging douchen.

Woensdag 29/10
Ik heb vanuit ons kikkerlandje een filter meegenomen die ze vandaag (hopenlijk) kunnen plaatsen. Dit is een test die ervoor kan zorgen dat ze minder vervuiling krijgen in het leidingwerk, metingen en reservoirs. Daarnaast bekijken we het magazijn en als laatste nemen we werkinstructies door die ze kunnen gebruiken om het onderhoud en operations naar een hoger niveau te tillen. Leest iedereen nog mee?
installatie van het filter
De haan die vanmorgen trouwens totaal niet was gesynchroniseerd met mijn wekker heeft twee opties : tijdzone aanpassen of wegwezen! Ik kan hem natuurlijk ook vervangen door een geit, daar kan ik tenminste om lachen  :). De werkdag in Adjumani verliep goed en warm. Het concept van de andere dorpen passen we hier ook weer toe en dat werkt prima. 's Avonds een hapje eten bij de Arra Fishing Lodge waar we vorige keer de nijlpaarden tegen kwamen op het meer. Het was donker waardoor we weinig van de mooie natuur konden zien maar de vele vuurvliegjes maakten dit wel deels goed.

Donderdag 30/10
Kort na de middag zitten onze werkzaamheden erop in Adjumani en gaan we terug naar Lira. Terug koeler en een beter hotel. We keren met een goed gevoel terug en volgende keer zien we hopelijk (zoals in de andere dorpen) de resultaten van ons werk.
watermeter met slot
Vrijdag 31/10
Het zat niet in de planning maar omdat ik toch "te vroeg" wakker was ben ik maar gaan hardlopen. Tijdens het lopen beginnen mensen te lachen omdat ze me waarschijnlijk gewoon voor gek verklaren waar ik hun dan ook 100% gelijk in geef.
Na een kantoordagje gooien we de Ugandese riem eraf en regelen we een taxi voor onze trip naar Murishion Falls. Komend weekend gaan we naar dat park met wilde dieren en watervallen, Let it be!

Zaterdag 1/10
The Murishion Falls is een nationaal park met een oppervlakte van 3860km2 en bevat vele soorten wilde dieren. Met een taxi zijn we na een paar uur in het park en toen we net binnenreden viel de bull-bar er al af. Een half uur later vertraagt de taxi voor putten in het wegdek waarbij een nijlpaard uit zijn plas water komt en naar ons toe rent. De chauffeur voorkomt verdere schade aan de bus door gas te geven. pfffff...vergeet ik nooit meer :).

Zo hoort het: "Nile Special" drinken op de Nijl
beetje bruinen

De radio die tevergeefs naar frequenties blijft zoeken geeft het gevoel van de mooie natuur en de wilde dieren nog wat extra kracht mee. Lekker ver weg van de bewoonde wereld, mooi man!
Daarna boottocht op de Nijl. Met de zon er vol op varen we voorbij tientallen nijlpaarden, enkele olifanten die zich wassen, een krokodil die op een steen in het water ligt te "zonnen"enz. Op het bovendek kun je lekker bakken in de zon en het enige dat nauwelijks rust krijgt is mijn fotoapparatuur. Onderweg stoppen we bij de watervallen die indrukwekkend zijn maar we kunnen jammer genoeg niet echt heel dichtbij komen.

overstekend wild

hoe meer giraffen,...
Tijdens het avondeten in het hotel zien we plots een nijlpaard dat op z'n gemak over de parking loopt. Als een medewerker van het hotel dit meekrijgt nodigt hij iedereen uit om er achteraan te gaan. Uiteindelijk staan we op 10m afstand met een groepje in het donker naar het nijlpaard te kijken dat bij de tenten rustig het gras maait.
Kort daarna worden we getrakteerd op een tropische stortbui met een lichtshow waarbij de bliksem een paar keer vlakbij inslaat. Hoeveel kun je in 1 dag meemaken?

Zondag 2/10
Om 6u vanonder het muggennet om de wilde dieren te gaan spotten aangezien de meeste dieren rusten als het te warm wordt. Camera en fotograaf op scherp: Go! De combinatie van natuur en dieren is echt bijzonder. Ik heb nog nooit zoveel van lens gewisseld als vandaag en al staand door het open dak speel ik het kind in de snoepwinkel ;).Ik kan nog lang en breed uitleggen hoe speciaal het is maar mijn advies: maak het mee!
wat zouden zij denken?
eten en drinken opbergen anders ruimen deze mannen het wel op
in goed gezelschap
Nijlpaarden met douche
Na de trip door het park waarbij de taxi meerdere keren de grond raakte met meer dan alleen de wielen, gaan we terug richting Lira. We hebben met de taxi vastgezeten, zijn door de slik geschoven en hebben meerdere keren het einde van de vering bereikt. Op de terugweg komen we er achter dat dit gevolgen heeft. De temperatuur van de motor schiet naar boven en de stoom uit de motor geeft aan dat we maar beter kunnen stoppen. Na enkele pogingen om het water bij te vullen en verder te rijden zijn we uiteindelijk met een andere taxi naar het hotel gereden.
rare vogel...
Toen we de eerste keer stopten werden we nog wat gepest door moeder natuur. Die had namelijk een baviaan gestuurd die op zijn gemakje onze kant op kwam. De chauffeur was er niet helemaal gerust in en zei dat we maar beter naar binnen konden gaan. Met dank aan de oververhitte motor en de baviaan zaten we dus te zweten in de bus. Uiteindelijk stopte er een andere bus die de bavianen wat weglokte. Wees gerust dat ik het hele weekend nooit zal vergeten en bij deze plaats ik het in mijn top 10!

This post first appeared on Sjorkjeis @ Planet Earth, please read the originial post: here