Sjorkjeis @ Planet Earth Photography Blog

Mijn blog gaat over m'n hobby fotografie maar ook over de dingen des levens: vakanties, uitstapjes, enz

Total indexed: 8 posts

Blog Directory  >  Design Blogs  >  Photography Blogs  >  Sjorkjeis @ planet earth Photography Blog

This is Africa - Part IV

Dag 16Vandaag rijden we naar Kamdini (1 uur rijden). Onderweg komen we een vrachtwagen tegen die met moeite op eigen weghelft kon blijven. Het is bekend dat chauffeurs hier lange dagen maken en soms meerdere nachten niet slapen met behulp van een soort drugs. Veilig is het zeker niet maar op die manier kunnen ze wat extra geld verdienen. Kort daarna zien we dat een vrachtwagen een motor heeft overreden. Bizar genoeg waren er al mensen de motor in onderdelen aan het ontleden wat hun natuurlijk weer geld opbracht.

This is Africa - Part III

Dag 12Eureka, de bestelling van het ontbijt ging foutloos! De laatste dag v/d cursus voor de operators met de nodige praktijk erin. Zo wordt vandaag een lekkage aan een leiding herstelt wat bij ons met graafmachines nog redelijk te doen is. Hier staan 2 mensen echter bij zo'n 30 graden handmatig te graven. Dat deze mensen geen overgewicht hebben is vanzelfsprekend, respect! 's Avonds het vaste recept met rijst en nog even napraten in het Zawadi hotel.

Links onder de koppeling die ze gaan monteren

This is Africa - Part II

Dag 6
Vrijdag 12u: weekend. De eerste week zit er alweer op. Afgelopen week heb ik geleerd dat plannen hier niet meevalt. Zoals een collega zei: “Je weet hoe de dag begint maar niet hoe deze eindigt. Ondanks dat hebben we toch een planning voor het weekend gemaakt ;). ‘s Avonds tijd voor custom pizza en de afgelopen week samengevat. Het was een week met veel overleg en theorie maar ik heb wel een zeer goede indruk gekregen van de situatie hier en heb ook al een aantal optimalisaties in gedachten.Dag 7‘s Morgens nog wat bestanden afwerken en dan de toerist spelen in het centrum van Lira. De lange broek en dichte schoenen maken plaats voor een korte versie en slippers = toerist modus is on! Ondanks het warme weer dragen de meeste mensen hier toch een lange broek. Zo kwamen we vandaag iemand tegen met een kerstmuts en enkelen met een winterjas...Ik probeer veel in het leven te begrijpen maar deze gevallen heb ik opgegeven :).
Met Peter, een operator uit Adjumani met een groot hart voor het water!
In het centrum van Lira zijn wij de enige blanken waardoor we een goede indruk krijgen hoe de mensen hier leven zonder invloed van toerisme. Dat mensen je dan continu aanstaren is niet zo gek maar andersom doen we het in principe ook. Terwijl we langs de kraampjes slenteren staat de zon op 100%. Op 3/4 van onze slenter-tocht komen we een groep zingende en dansende mensen tegen gevolgd door een auto die overladen is met boxen. Deze “optocht” eindigt uiteindelijk op een groot plein met een podium en vindt iedere zaterdag plaats vanwege het geloof. Als ik terug in m’n kikkerlandje ben dan maak ik nog een samenvattend filmpje waarin je dit feest kan bekijken. Drie tinten bruiner stappen we ‘s avonds een zaakje binnen om een potje te poolen maar net toen ik dreigde te verliezen viel het licht uit. Na 5 minuten wachten hebben we dit dan maar gestaakt...jammer ;).Dag 8Afrekenen in hotel en op naar Adjumani voor deel 2 van ons bezoek aan Uganda. Onderweg rijden we over de Aboke Juba Highway wat klinkt als een strakke asfaltweg maar een tuinpad in Nederland is dan het walhalla t.o.v. Deze verzameling gaten. Na een rit van 6,5u over bovengenoemd wegdek komen we aan in Adjumani. Wat je onderweg ziet is in eerste instantie armoede maar omdat veel mensen er gelukkig zijn ga je je afvragen of je dit dan ook armoede moet noemen, knap!
Security bij een bank, ze riep ons trouwens zelf om een foto te maken
Eddy Wally zou hier "makkelijk" tussen passen...marktkramers na een week werken op weg naar huis. Iemand trouwens nog een kippetje van de zijkant?
Bij aankomst bleek enkel de badkamerverlichting defect wat ze opgelost hebben door mij een LED looplamp te geven => eenvoud siert!Dag 9‘s morgens word ik wakker en hoor water lopen in de badkamer wat na controle uit het plafond blijkt te komen. De defecte verlichting is dus verklaarbaar :). Warm water produceert de boiler niet meer maar de hoeveelheid water is voldoende wat al veel waard is. Het was een dag van kennis maken met o.a. De burgemeester van Adjumani. Leuke en interessante mensen met veel inzet die met meer kennis prima een installatie kunnen onderhouden en optimaliseren. Voor het bijbrengen van de nodige kennis krijgen ze deze week cursus en proberen wij daar ook nog wat aan toe te voegen. Het gebrek aan geld en beschikbaarheid van utility's maakt alles net wat moeilijker maar er zit progressie in. Met hun instelling en wat hulp van buitenaf moet dit zeker goed komen.
Dit vind je voor 75% in Uganda
Dag 10Oorzaak van de lekkage is “boven water” aangezien ik zonder het gebruik van de boiler geen lekkage heb, No Problem!Het weer is zoals gewoonlijk zeer goed en warmer dan in Lira. De hitte dwingt je om rustig te bewegen i.p.v. Het snelle handelen en wandelen wat wij gewend zijn. Tijdens het bekijken van de problemen in de installatie bespreek ik de mogelijke oplossingen in de hoop dat we deze samen binnen de financiële grenzen kunnen laten uitvoeren.Dag 11Het bestellen van omeletten gaat zoals de afgelopen 9 dagen compleet de mist in. We ontvangen de verkeerde bestellingen en steeds geven ze een excuus dat er ingrediënten op zijn. Geeft verder niet en omdat het eten verder prima is moeten we er iedere keer om lachen.
Ik en mijn collega Harold op de foto met Jacob. Hij kwam ons tegemoet en nodigde ons uit in zijn hutten. De kinderen zijn allemaal wees en hij vangt ze op en behandelt ze als familie...
Na een lange achtervolging kon ik hem tegen houden voor een foto :)
‘s Nachts stond er blijkbaar iemand op het binnenplein van het hotel te roepen voor security en dat hij olifanten zag lopen. Combineer dit met het feit dat hij volledig naakt was hetgeen voor de nodige humor zorgt :).
Soms gaat het bijna mis...
...en soms niet bijna...

This is Africa

Ongeveer een jaar geleden gaf ik mij op voor VEI (Vitens Evides International). Kort samengevat geeft VEI de lokale waterbedrijven (o.a. in Uganda) technische en operationele ondersteuning maar ook op vlak van management. Eind vorig jaar kreeg ik het voorstel om als technische en operationele ondersteuning naar het project in Uganda te gaan >>> I said yes! Hierbij kon ik ook mijn bijdrage leveren aan Water For Life die streven naar "schoon water voor iedereen". Bij deze wil ik je vragen om een like te geven op de facebook-pagina van Water For Life, alvast bedankt!Zaterdag avond overnacht in het CitizenM-hotel bij Schiphol om dan zondag 10:00u richting Entebbe te vliegen met KLM. De vlucht was in orde, weinig turbulentie en voldoende eten/drinken. Met twee andere collega's overnacht in Kampala om dan de dag erna via een lange rit in Lira aan te komen.

Uganda october part III 2015

Zaterdag 31-10-2015

De overnachting in Mbarara was dik in orde. Het Lakeview Hotel is een groot verschil met hetgeen we in het noorden hebben maar dat zijn we gewend. 's ochtends relaxed opstaan en op het terras ontbijtje doen met de zon als kachel.
Tijdens onze rit richting het Queen Elizabeth Park wijken we nog even van onze route af om de Hot Springs te bezoeken. Er komt water tussen de rotsen van 80 graden waarna het in een klein bassin komt waar de buurt in kan dobberen.
poolparty ;)
Gezien de geur en oliesporen in het water hebben we hier toch maar vanaf gezien en zijn daarna langs de woonst van onze chauffeur reden waarbij hij kort zijn familie voorstelde. Zijn vrouw is onlangs overleden tijdens de geboorte van zijn tweeling die daarbij ook overleed. Ze liggen begraven in zijn tuin en tijdens onze verdere trip koopt hij onderweg nog een zak beton om een zerk te maken...pfffff. Zwaar verhaal...

Uganda october 2015 part II

zondag 25-10-2015vorige zondag was er één zoals een zondag hoort te zijn en dat is deze ook. Na het ontbijt een wandeltocht door Lira waarbij we het nieuwe "winkelcentrum" ook eens kunnen bezoeken. Voorheen stonden er houten en blikken kraampjes in het zand wat nu allemaal is verhuisd naar een groot gebouw met uiteraard een dak. De vis-afdeling voorziet meteen de geur voor zowat het hele gebouw en het is ook hier weer een enorme verbetering.

Het winkelcentrum, de aanleg van meer asfaltwegen en soms zelfs een voetpad: het gaat de goede kant op.

Uganda october 2015 part I

Koffers afstoffen was niet nodig maar inpakken wel :). Mijn 3e reis naar Uganda kan beginnen en start altijd met het moeilijkste deel: afscheid nemen van het thuisfront. Het is niet leuk en dat zal het hopelijk ook nooit worden.
De vlucht was prima en de filmkeuze viel deze keer op TED 2. Voor iedereen die van flauwe humor houd: kijken! Bij aankomst de auto in richting het hotel in Kampala en daarbij een goed weerzien met onze chauffeur.
Zondag heb ik ook echt gebruikt als een zondag. 's morgens wat slaap inhalen aangezien de nachtrust werd ingekort door een feestje verderop met vooral lage tonen :). Daarna het shoppingcenter in voor wat voorraad in te slaan en alle elektronica voorzien van verbinding met het internet. Ik krijg regelmatig trouwens de vraag waar ik woon en daarop kun je beter "Van Persie" op antwoorden dan "The Netherlands". Over de voorrondes van het EK ben ik bewust niet begonnen om het gesprek toch enigszins positief te houden.

Uganda October 2014 part III

Maandag 3/11Maandag is de dag dat veel mensen nog reizen van de hoofdstad naar Lira. Rustig op kantoor dus en tijd voor wat papierwerk. Vanmorgen gaan lopen met kleding die nog deels nat is. De kleding lag namelijk nog te weken in de "wasserij". Omdat de vrouw van de wasserij nauwelijks Engels kan, heb ik alles maar met handen en voeten uitgelegd hetgeen een ideale opwarming was trouwens. Het lopen hier op  1000m hoogte i.c.m. de warmte maakt het wat zwaarder maar daarom kort ik de afstand wat in. Zo ben ik dan ook weer :)